Vakblad

Stationsgebied Driebergen Zeist is aan het veranderen. ProRail gaat op het traject tussen Utrecht en Arnhem over van twee naar vier sporen. De monumentale stalen stationskappen blijven als herinnering. Bob Evers, nieuwe voorzitter van de Samenwerkende Nederlandse Staalbouw, licht zijn agenda voor de komende periode toe. De ontwerper van kunstwerk de Zwerm in Eindhoven liet zich inspireren door de ongrijpbare doch gecoördineerde vliegpatronen van een vlucht spreeuwen. Het Halfweg-platform in de Noordzee is na een aanvaring in verschillende stappen verwijderd. De analyse voor het snijden van de kolommen is uitgelicht in dit derde en laatste artikel over het platform.

Vakblad Vakblad Bekijk blad

Bouwen met Staal is het tweemaandelijks onafhankelijke vakblad over staal en staalconstructies, uitgegeven door de organisatie Bouwen met Staal. Het blad is bestemd voor bouwkundig en constructief ontwerpers en wordt gelezen door onder meer architecten, constructeurs, aannemers, staalbouwers en studenten bouwkunde en civiele techniek. Bouwen met Staal wordt grotendeels door constructeurs geschreven en belicht de mogelijkheden van het ontwerpen en bouwen met staal aan de hand van projectenbeschrijvingen en interviews. De projectartikelen informeren over de gemaakte keuzen in het (voor)ontwerp en de toegepaste technieken en methoden in staal of in combinatie met andere materialen. Ook wordt ingegaan op andere aspecten die een rol spelen bij de uitvoering en het beheer en onderhoud, zoals de brandveiligheid, de conservering en de klimaatbeheersing. Thematische artikelen behandelen de ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld onderzoek, bouwregelgeving, ontwerpen en detailleren. Actualiteiten worden op de voet gevolgd in ‘Nieuws’ en ‘Publicaties’.

Vanaf 2016 is het vakblad Bouwen met Staal voor (ere-)leden en Gold Members ook digitaal beschikbaar via een bladermodule en een archieffunctie op deze website onder de tabs 'vakblad' en 'archief'. Alle digitale uittingen van het vakblad zijn exclusief voor leden toegankelijk met de logingegevens, waarbij het persoonlijk wachtwoord kan worden gewijzigd. De loginnaam (emailadres) blijft gelijk. Als je nog geen lid bent, krijg je – na aanmelding – automatisch de inloggegevens per email. Abonnees hebben vanaf 1 januari 2016 geen toegang (meer) tot de digitale versies of het archief. Bij vragen, neem contact op met Marco Pauw (marco@bouwenmetstaal.nl of 088-3531212).

Laatste nummers

273: o.a. Halweg-platform (3) en Zwerm

Stationsgebied Driebergen Zeist is aan het veranderen. ProRail gaat op het traject tussen Utrecht en Arnhem over van twee naar vier sporen. De monumentale stalen stationskappen blijven als herinnering. Bob Evers, nieuwe voorzitter van de Samenwerkende Nederlandse Staalbouw licht zijn agenda voor de komende periode toe. De ontwerper van kunstwerk de Zwerm in Eindhoven liet zich inspireren door de ongrijpbare doch gecoördineerde vliegpatronen van een vlucht spreeuwen. Het Halfweg-platform in de Noordzee is na een aanvaring in verschillende stappen verwijderd. De analyse voor het snijden van de kolommen is uitgelicht in dit derde en laatste artikel over het platform.

Vakblad Vakblad

272: o.a. EPO en Feniks

Het nieuwe kantoor van het European Patent Office (EPO) in Rijswijk heeft een opvallend volume, stalen constructie en torent hoog uit boven de A4. In een vier luik al ins and outs van de totstandkoming. Aan het brein van een Belgische uitvinder ontsproot een nieuw, lichtgewicht circulair bouwsysteem uit koudgevormde staalprofielen. Voor opschaling zocht hij een Europees distributiecentrum met bijbehorende promotie- en marktingsmiddelen, en een gerenommeerd bouwpartner voor pionierswerk in de Benelux. Het systeem stoelt op een kruisprofiel, het beoogd succes op transparantie en vertrouwen tussen de drie partijen. In het tweede deel van het rekenvoorbeeld voor een hal wordt stap voor stap de procedure volgens NEN-EN 1993-1-1 art. 5.3.3 beschreven hoe om te gaan met het schoorgevend systeem. Met verrassende resultaten. Het Fenix 1-project in het voormalig havengebied van Rotterdam – oplevering november 2019 –, geeft de 100 jaar oude ‘robuuste’ opslagloods een nieuwe bestemming. Met hoogwaardige en flexibele woon-, horeca- en werkfuncties, passend bij de uitstraling van Katendrecht. Er is veel voor te zeggen: bestaande gebouwen een nieuwe functie geven. Toch kan de realisatie complexer zijn dan doet vermoeden, aldus constructeur Martijn Rietbergen.

Vakblad Vakblad

271: o.a. Petrogas Halfweg-Platform, Noordzee

Rijkswaterstaat deed in 2009 de uitvraag voor de renovatie van acht, stalen bruggen op strategische plekken in ons wegennet. Sindsdien werken ARUP en Royal HaskoningDHV als joint venture aan deze taak. Hoe ervaren ze 10 jaar samenwerking? Vanwege de komende Brexit verhuist het European Medicines Agency (EMA) vanuit Londen naar de Amsterdamse Zuidas. Het staalskelet met staalplaat-betonvloeren is ter risicobeperking van de doorlooptijd verdeeld over twee staalbouwers. Hoe verloopt zo'n proces? In het artikel ''Krachtsafdracht stalen dakplaat' aandacht voor de (on)waarheden over de constructieve krachtsverdeling op daken van hallen. In het eerste deel van een drieluik over het verwijderen van het Petrogas Halfweg-Platform uit de Noordzee een algemene duiding van de problematiek. En het spits wordt afgebeten voor een zestal delen van het Technisch Dossier 'Toetsing ontwerp stalen hal'.

Vakblad Vakblad

270: o.a. Het Platform, Utrecht

De bestemming van de kavel waarop nu multifunctioneel complex Het Platform in Utrecht staat, was van origine nog niet gedefinieerd. ABC Planontwikkeling, dat al in gesprek met de gemeente (2013) was over de ontwikkelingen rondom Utrecht Centraal, stelde de Utrechter fictief centraal, schetste een gebouw omheen: form follows fiction en won de uitvraag. Het verankeren van stalen voetplaten in beton is een vak apart. Niels Arendsen (technisch consultant) en Anne Gerbrands (technisch consultant en technical marketing specialist) bij Hilti, lichten een bijzonder onderzoek toe. Binnen de sectie Steel and Composite Structures van de TU Delft is ontwikkeling van technische oplossingen voor duurzame staal-beton liggers één van de hoofdonderzoekslijnen. De crux zit – zoals praktisch altijd – in een ontkoppelbare, maar effectieve verbinding tussen vloer en constructie.

Vakblad Vakblad

269: o.a. segmentdeuren, Eefde en Södertälje (SE)

De sluis bij Eefde krijgt een tweede kolk. De bouwwerkzaamheden zijn al in volle gang, zodat medio 2020 de eerste schepen erdoor kunnen varen. Als primeur in Nederland, krijgt de nieuwe uitbreiding een segmentdeur. De sluisdeuren bij het Zweedse Södertälje zijn eveneens segmentdeuren in duplex staal, met de draaipunten en bewegingswerken op nastelbare stalen frames in het sluishoofd. Waarom praat René Sterken of micromort? Capital C in Amsterdam heeft een glazen grid shell op het dak met een staalconstructie. De diamant verwijst naar de oude Diamantbeurs. De busbrug in Zwolle wordt met een vierluik nader toegelicht.

Vakblad Vakblad

268: o.a. Pulse Delft

Pulse (Practise, Unite, Learn, Share & Explore) is het nieuwe interfacultaire onderwijscentrum van de TU Delft, met ruimte voor nieuwe onderwijsvormen. De stalen constructie met overstekken tot acht meter, is zo veel mogelijk in het zicht gehouden. In het derde en laatste deel van reeks over marktonderzoek naar staalconstructie en digitale middelen blijkt (niets verbazend) dat de verantwoordelijkheid van het constructief hoofdontwerp bij de constructeurs ligt. Systems engineering kan helpen bij het structureren van communicatie binnen (grote) projecten en bedrijven, zo blijkt uit een interview met Dr.ing. Leo van Ruijven.

Vakblad Vakblad

267: o.a. Tafelbrug Aduard

De tafelbrug Aduard is de derde brug over het Van Starkenborghkanaal die in korte tijd wordt vervangen. Bij een tafelbrug zijn relatief kleine brugkelders in de oevers nodig noch hoge hameistijlen of torens, zodat de invloed op het cultuurhistorisch landschap beperkt is. Hoewel van het DO weinig wordt afgeweken, evolueert de brug met name in UO-fase naar een verbeterde versie met in Nederland geproduceerde contragewichtswielen. Een overzicht met een drieluik. Verder aandacht voor de derde editie van de staalSCHOOLprijs. En de eerste column van René Sterken handelt over de hernieuwde publieke discussie omtrent constructieve veiligheid.

Vakblad Vakblad

266: o.a. Fietsbrug Liniebrug, Nigtevecht

De 104 m lange gevorkte netwerkboog vormt de hoofdoverspanning van een in totaal ruim 600 m lange fietsbrug. Aan weerszijden van de hoofdoverspanning bevindt zich een betonnen aanbrug die fietsers op comfortabele wijze naar de op 10 m hoogte boven het kanaal gelegen boogbrug brengt. De studentenSTAALprijs toont aan dat de internationalisering aan universiteiten en hogescholen doorzet en Michèle Blom, directeur-generaal Rijkswaterstaat bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, geeft antwoord op 'vijf vragen' over intensievere samenwerking in de keten.

Vakblad Vakblad

265: Nationale Staalprijs 2018

Projecten zijn weer spannend, zegt ook de voorzitter van de Nationale Staalprijs, architect Janneke Bierman, die hier in een vraaggesprek uitlegt dat bouwmethodiek en constructie bij de Nationale Staalprijs eerste viool spelen. Dat smaakt naar meer. Met de roep om een meer circulaire bouw, behoud van restwaarde en profetieën omtrent materiaalschaarste moeten gouden tijden aanbreken voor bouwen met staal, en anders zijn we vergeten te luisteren – één van de voorwaarden om de dialoog aan te gaan. Het bestand van deze editie is te 'groot' voor de webviewer. Voor raadpleging neem contact op met marco@bouwenmetstaal.nl. Excuus voor het ongemak.

Vakblad Vakblad

264: o.a. weervast stalen Radartoren, Rotterdam

In het constructief ontwerp van de gebouwaanpassing van de Oxystaalfabriek staat de volgorde van de werkzaamheden centraal. Doorgang van het bedrijfsproces is leidend bij alle operaties. De verplaatsing van de hoofdkolom, met als consequentie het vervangen van de kraanbaanliggers en de opvang van de dakconstructie, vraagt meerdere constructieve deeloplossingen. Er zijn steeds raakvlakken en er zijn steeds strenge veiligheidseisen. En de afmetingen van verschillende elementen zijn buitengewoon. Met de aanleg van Maasvlakte 2 voldoet de huidige radartoren niet langer. De betonnen toren uit 1974 is aan het einde van zijn economische levensduur gekomen en staat inmiddels te ver van de kustlijn af waardoor de radarfunctie onbetrouwbaar wordt. Nu staat er een iconische toren uit weervast staal.

Vakblad Vakblad