Bouwen met Staal 259

De uitbreiding van SnowWorlds piste 3 in Zoetermeer staat op een afvalberg. Om de ondergrond niet te roeren, is de staalconstructie niet gefundeerd op palen, maar op poeren met vijzelbare kolommen. En dat had nogal wat voeten in de aarde. TU/e ontvouwt het onderzoek van een stalen zwaluwstaartverbinding, terwijl TUD experimenteert met een staal-glas brug. Daarnaast ontwikkelt de conserveringswereld zich: een nieuwe generatie Chroom 3-voorbehandeling plus een extra kwaliteitsklasse verzinken worden geïntroduceerd. In de rubriek ‘Kraanbanen’ worden verschillende kraanraillassen toegelicht en ‘Juridische zaken’ gaat nader in op de mogelijkheden van ‘onvoorziene zaken’ in contracten.

Vakblad Vakblad Bekijk vakblad

Bouwen met Staal is het tweemaandelijks onafhankelijke vakblad over staal en staalconstructies, uitgegeven door de organisatie Bouwen met Staal. Het blad is bestemd voor bouwkundig en constructief ontwerpers en wordt gelezen door onder meer architecten, constructeurs, aannemers, staalbouwers en studenten bouwkunde en civiele techniek. Bouwen met Staal wordt grotendeels door constructeurs geschreven en belicht de mogelijkheden van het ontwerpen en bouwen met staal aan de hand van projectenbeschrijvingen en interviews. De projectartikelen informeren over de gemaakte keuzen in het (voor)ontwerp en de toegepaste technieken en methoden in staal of in combinatie met andere materialen. Ook wordt ingegaan op andere aspecten die een rol spelen bij de uitvoering en het beheer en onderhoud, zoals de brandveiligheid, de conservering en de klimaatbeheersing. Thematische artikelen behandelen de ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld onderzoek, bouwregelgeving, ontwerpen en detailleren. Actualiteiten worden op de voet gevolgd in ‘Nieuws’ en ‘Publicaties’.

Vanaf 2016 is het vakblad Bouwen met Staal voor (ere-)leden en Gold Members ook digitaal beschikbaar via een App voor iOs en Android en een bladermodule op deze website onder de tab 'vakblad'. De App biedt steeds het recent verschenen nummer verrijkt met extra beelden, teksten, achtergrondinformatie, film(fragmenten), links naar relevante bronnen en artikelen uit voorgaande edities. Alle digitale uittingen van het vakblad zijn exclusief voor leden toegankelijk met de logingegevens, waarbij het persoonlijk wachtwoord kan worden gewijzigd. De loginnaam (emailadres) blijft gelijk. Als je nog geen lid bent, krijg je – na aanmelding – automatisch de inloggegevens per email. De App is op te halen via de App Store en Google play (zoek op ‘vakblad Bouwen met Staal’). Abonnees hebben vanaf 1 januari 2016 geen toegang (meer) tot de digitale versies of het archief. Bij vragen, neem contact op met Marco Pauw (marco@bouwenmetstaal.nl of 088-3531212).

 

 

Laatste nummers

259: SnowWorld, Zoetermeer

De uitbreiding van SnowWorlds piste 3 in Zoetermeer staat op een afvalberg. Om de ondergrond niet te roeren, is de staalconstructie niet gefundeerd op palen, maar op poeren met vijzelbare kolommen. En dat had nogal wat voeten in de aarde. TU/e ontvouwt het onderzoek van een stalen zwaluwstaartverbinding, terwijl TUD experimenteert met een staal-glas brug. Daarnaast ontwikkelt de conserveringswereld zich: een nieuwe generatie Chroom 3-voorbehandeling plus een extra kwaliteitsklasse verzinken worden geïntroduceerd. In de rubriek 'Kraanbanen' worden verschillende kraanraillassen toegelicht en 'Juridische zaken' gaat nader in op de mogelijkheden van 'onvoorziene zaken' in contracten.

Vakblad Vakblad

258: Zandhazenbrug, Muiderberg

Bij knooppunt Muiderberg kruist de Flevospoorlijn de A1 onder een hoek van ± 27°. De combinatie van de hoek en de eis om de volledige snelweg in één keer te overspannen zonder tussensteunpunt, leidt tot een ontwerp van de grootste Europese stalen spoorbrug waarin constructie en vormgeving samenkomen met een hoge mate van integraliteit. Een vierluik doet het ontwerp en uitvoering uit de doeken. De eerste staalbouwer die staal 'least' en/of terugkoopt dient zich aan en Juridische zaken #3 verdiept de materie rondom retentierecht onder het mom 'Een schoenmaker geeft ook pas de schoenen na betaling'.

Vakblad Vakblad

257: Tijdelijke Rechtbank Amsterdam

Tijdens de nieuwbouw van de Rechtbank Amsterdam doet de Tijdelijke Rechtbank vijf jaar dienst als onderkomen. Daarna moet het weg. Tegen materiaal- en energieverspilling wordt alles de- en remontabel ontworpen voor een tweede leven. Hoe gaan opdrachtgever, ontwerpers en bouwer om met circulariteit? Europees georiënteerd onderzoek naar levensduurverlengende maatregelen voor bruggen krijgt in Nederland focus op een casestudy van de spoorbrug bij Zaltbommel voor het versterken met stalen deksecties. Juridische Zaken gaat in op het belang van Algemene voorwaarden en Wonen met Staal behandelt dit keer de verbouwing van een compleet uitgewoond voormalig herenhuis.

Vakblad Vakblad

256: OVT Breda

Uit het zicht weggewerkt doet een staalconstructie wederom dienst als stille kracht, dit keer bij OVT Breda voor de bovenste kantoren en het parkeerdek. In het zuiden van de geul bij Veessen is een inlaat gerealiseerd bij de Kerkdijk. De inlaatconstructie heeft een totale lengte van 800 m en bestaat uit een hoog gelegen doorgaande betonbrug, de Tolbrug, met zestig overspanningen, waaronder zich de inlaatopeningen bevinden. Bij 'Juridische zaken' wordt verteld wat ZZP-ers en hun relaties te wachten staat. Kraanbanen deel 4 verklaart de schrankbelastingen volgens NEN-EN 1991-3. In nr. 256 staat ook een kostenvergelijk tussen S235, S355 en S460.

Vakblad Vakblad

255: Aardbevingsbestendig ontwerpen (2)

Dit is de tweede special Aardbevingsbestendig ontwerpen en voorlopig niet de laatste. De leercurve is steil; er valt nog volop te rapporteren. Daarnaast klinkt de roep om uitleg bij de normering. Het hanteren van de praktijkrichtlijn is nog geen sinecure. Ook vechten nieuwe inzichten, onderzoeken en ontwikkelingen om voorrang. Bovendien is de uitvoering van de versterkingsopgave nog maar goed en wel op gang gekomen. Engineering kost tijd en blijkt een kritische succesfactor.

Vakblad Vakblad

254: Utrecht Centraal

Met 'Spoorbelichaming' opent de reeks artikelen van in totaal 32 pagina's over het nieuwe Utrecht Centraal. De kap heeft een west-oost oriëntatie om de twee delen van de stad te verbinden en het OV-knooppunt te markeren. Veel aandacht voor de kap, maar ook voor de aansluitingen op belendingen, trappen, gevels en de perronkappen. 'Toetje' is de 'Veiligste roltrap van Nederland'. De studentenSTAALprijs is deze editie aangevuld met een testcase voor het MBO met de staalSCHOOLprijs. De rubriek Wonen met staal is een 'dubbele' in Amstelveen en nummer 254 bevat ook het eerste artikel van een nieuwe reeks 'Juridische zaken'.

Vakblad Vakblad

253: Nationale Staalprijs 2016

Catalogus van de Nationale Staalprijs 2016 en de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal 2016 met alle inzendingen, genomineerde en winnende projecten. In categorie C - Woningbouw dit jaar geen nominaties maar wel een Eervolle Vermelding.

Vakblad Vakblad

252: Timmerhuis

Woonwerkcomplex Timmerhuis in Rotterdam, ook bekend als de ‘wolk van pixels’, heeft een geheel stalen hoofddraagconstructie waarin gebruik is gemaakt van een combinatie vierendeelliggers-vakwerken en staalplaat-betonvloeren. Veel aandacht is besteed aan de knooppunten, ideale evenwichten en de ondergrond. In Bouwen met Staal 252 wordt ook verslag gedaan over een 15-jarige buitenexpositie aan staalconstructies om het corrosiegedrag te beoordelen. In de rubriek ‘Wonen en staal’ dit keer vakantiehuisjes.

Vakblad Vakblad

251: Uitbreiding Schiphol

Bouwen met Staal 251 staat vrijwel geheel in het teken van de recente uitbreiding van Schiphol. Onder de titel ''central security non-Schengen project' worden in vijf artikelen de speciale ingrepen uit de doeken gedaan. Voor de uitbreiding is zelfs de grens airside-landside tijdelijk verlegd. 'Maakbaar in staal' is een artikel over een speciale studentenopdracht voor tijdelijke huisvesting van asielzoekers. En in deze editie doet de nieuwe columnist, Jeroen Wouters, zijn entree.

Vakblad Vakblad

250: C-City Kerkrade

Hoe zijn de staalconstructies van de drie bouwvolumes (Cube, Connector en Columbus) van C-City (Kerkrade) geoptimaliseerd? Wat zegt Eurocode 8 over de stabiliteit van staalconstructies? En hoe is de tensegrity-dakconstructie van Het Gelders Huis in Arnhem rekenkundig tot stand gekomen? Lees het in Bouwen met Staal 250 (04 | 2016) dat ook een webinar over aardbevingsbestendig staalframebouw constructies verslag doet. Ook het eerste artikel (van drie) over kraanbanen doet entree met een 'foute' opslagfactor.

Vakblad Vakblad